Därför fungerar Mindfulness

Kal buske med stora röda bärOmfattande forskning har visat att Mindfulnessträning har positiva effekter på en mängd medicinska tillstånd. Vad gäller stress och depression är påverkan mycket stor.

Forskare har identifierat fem områden som ligger bakom effekterna av Mindfulness:

  1. Reglering av uppmärksamheten. Detta gör att man har lättare att bibehålla fokus på valt objekt, som i sin tur innebär ökad prestationsförmåga.
  2. Kroppsmedvetenhet. När man tränar Mindfulness riktar man sin uppmärksamhet till kroppen, känslorna eller andningen. Iakttagelseförmågan ökar.
  3. Känsloreglering – omvärdering. Man bemöter känslorna på ett nytt, icke dömande sätt. Man accepterar känslorna som de är. Därigenom omvärderar man känslorna på ett positivt sätt.
  4. Känsloreglering – exponera, befästa och släppa. Man blir mer benägen att acceptera känslor som dyker upp som de är och tillåta sig att bli påverkad av sina känslor och att sedan släppa taget om reaktionen.
  5. Förändrat perspektiv på sig själv. Man lär sig släppa taget om den statiska uppfattningen om vem jag är och upplever själv att man förändrats.                                                                                                            

Tisdag den 14 februari startar en ny kurs i Mindfulness på Medborgarskolan. Det kommer också att erbjudas fler kurstillfällen på dagtid. Vilka dagar det blir är inte fastställt men är du intresserad, ring Medborgarskolan och fråga! Telefonnummer 0520 30120                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Det här inlägget postades i Mindfulness och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>